Tvořte s dětmi, kreslete, malujte, fotografujte a můžete vyhrát řadu skvělých cen. Více zde...

Bezpečná výbava pro malé cyklisty

27. března 2010 v 13:35 |  Bezpečný domov

Přestože jsou fatální úrazy převážně záležitostí dopravy autem, kde děti vystupují v roli spolujezdce, jsou děti na kolech a dalších pojízdných hračkách vystaveny značnému riziku zlomenin, poranění hlavy a vnitřních orgánů. Jednotným doporučením je samozřejmě helma, která by dítě měla provázet při všech aktivitách, kde jeho rychlost převyšuje rychlost chůze.

Odrážedla a jezdítka pro nejmenší

Vedle klasických tříkolek jsou stále oblíbenější dětská jezdítka a odrážedla - motorky, traktůrky, autíčka apod. I velmi malé děti na nich dokáží vyvinout neuvěřitelnou rychlost, vybavíme je proto pokaždé alespoň ochrannou přilbou, která ochrání jejich křehkou hlavu i před pádem dozadu, na stranu nebo přes řidítka.

Chodník v blízkosti silnice ani obytná zóna nejsou pro jízdu na odrážedle vhodné. V případě zahrady nebo oploceného dětského hřiště v blízkosti silnice dáváme pozor na zajištění vrátek, aby dítě nemohlo v nestřeženém okamžiku vyběhnout nebo vjet pod kola aut.

První kilometry na kole

Ochranné pomůcky patří na kolo už od nejútlejšího věku. Začínajícího cyklistu sice neochrání od pádů, zato ho jistě ochrání od odřených loktů a dlaní a jeho hlavu od boulí, šrámů i vážnějších úrazů. Do 10 let nesmí dítě podle zákona samo na silnici. Pokud se rozhodneme i v tomto věku dítěte vyjet společně po silnici, volíme vždy komunikace s menším provozem. Dítě by mělo jet na předpisově vybaveném kole vždy před námi, abychom ho mohli pohledem kontrolovat. Musí bezpečně ovládat jízdu a také znát a dodržovat základní pravidla bezpečnosti, musí nás vždy poslechnout.

Cyklistická helma

Nejčastějším důvodem k hospitalizaci u cyklistických úrazů je v ČR úraz hlavy, který se podílí až 60 % na všech cyklistických úrazech. Vyhláška k tomu jasně říká, že cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy na všech typech komunikací použít ochranou přilbu schváleného typu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
Ochranná přilba na kolo snižuje o 85% riziko těžkého poranění hlavy. Hlava dítěte je velice křehká, náraz na tvrdý podklad (asfalt, kámen, obrubník, větev) může při malé rychlosti způsobit nejen otřes mozku, ale i zlomeninu lebky a poškození mozku. Soustředěný úder do hlavy dokáže zabít dospělého již při rychlosti 11km/h. V případě dítěte je tato rychlost ještě menší.
Při pádu nebo srážce se úder do hlavy chráněné helmou rozkládá na větší plochu helmy a je absorbován vnitřní pěnovou výstelkou (deformační zóna). Poškozenou přilbu a přilbu, která vydržela těžký pád, vždy vyměníme za novou. Trhliny ve vnitřní pěně, a tedy snížení funkce helmy, nemusí být vidět pouhým okem.
Dětem bychom měli jít příkladem a nosit helmu též, ať už jedeme po silnici, cyklostezce nebo jen polní cestě. A pamatujte: neexistuje nic jako příliš krátká cesta na kole, na kterou "si přece nemusím brát helmu".

Rukavice a chrániče

Další ochranou při jízdě na kole jsou cyklistické rukavice a chrániče loktů, které ochrání malého cyklistu před silničním lišejem - ošklivými odřeninami o povrch vozovky. I když spadne, nebude ho to tolik bolet, a snáze ho přesvědčíme, aby znovu na kolo nasedl. Praktický je refexní proužek na rukavicích, protože i za snížené viditelnosti je ukázání změny směru jasně viditelné.

Správná výbava kola

Povinná výbava kola se řídí dvěma zásadami: kolo musí jít zastavit a musí být vidět. Za snížené viditelnosti musí samozřejmě vidět i cyklista. Řidítka musí být na konci zaslepena rukojetí.
  • Brzdy: Dvě, na sobě nezávislé brzdy, se kterými lze odstupňovaně brzdit. Protišlapací brzda je povolena pouze u kol pro děti předškolního věku.
  • Odrazka zadní a přední: Zadní odrazka musí mít červenou barvu a rozměry minimálně 4x5cm. Musí být umístěna kolmo k silnici i ose kola (s malou tolerancí), lze ji kombinovat s červenou svítilnou. V případě potřeby ji lze nahradit podobným odrazovým materiálem přímo na oblečení cyklisty, nebo jeho botách. Obdobně to platí u odrazky přední, která ale musí být bílá.
  • Odrazky na pedálech: musí být oranžové barvy a z obou stran pedálů. Lze je nahradit odrazovým materiálem na botách cyklisty.
  • Odrazky na paprscích kol: alespoň na jednom kole musí být alespoň jedna oboustranná odrazka o stejné ploše jako odrazky přední a zadní, přičemž by měla být na jedné straně minimálně 2 cm široká. Odrazku lze nahradit refexním pruhem na boku pláště kola, popřípadě odrazovým materiálem na bocích oděvu cyklisty.
  • Světla: přední bílé světlo by mělo vrhat kužel, jehož osa protíná silnici nejdále 20 metrů před kolem. Nastavení sklonu světla by ale nemělo být příliš blízko před kolo, protože na nerovnosti povrchu se snáze reaguje víme-li o nich trochu s předstihem. Při jízdě po dostatečně osvětlené silnici stačí bílá blikačka. Zadní červené světlo lze nahradit červenou blikačkou. Obecně platí, že řidiči si všimnou blikajícího světla dříve než světla souvisle svítícího. Cyklista by měl mít u světel zdroj energie, který vydrží minimálně 1,5 hodiny provozu.
Pro účely vyhlášky o technických požadavcích na jízdní kola se za jízdní kola považují i koloběžky, tříkolky (vícekolky) a tandemy! Sedačka pro přepravu dítěte musí mít pevné opěrky pro nohy a smí se na ní přepravovat pouze dítě mladší 7 let. I pro něj nezapomeňte na helmu.
Vedle povinné výbavy existuje ještě několik dalších doplňků, které nelze než doporučit: blatníky, zvonek a kryt řetězu. Pokud kryt kolo nemá, doporučujeme stáhnout nohavice refexními svorkami - splní hned dvojí účel.


Zdroj: Prevence Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) - Projekt Úraz není náhoda
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama