Tvořte s dětmi, kreslete, malujte, fotografujte a můžete vyhrát řadu skvělých cen. Více zde...

Říjen 2009

Dinopark Plzeň

30. října 2009 v 10:05 Cestujeme s dětmi
Dinopark se nachází v areálu plzeňské ZOO. Kromě statických modelů dinosaurů zde uvidíte i pohyblivé a ozvučené modely. Je zde i dětské paleontologické hřiště, 3D kino a samozřejmě Dinoshop, ve kterém si můžete zakoupit spoustu věcí, které se týkají dinosaurů.

Dinopark Plzeň 1Dinopark Plzeň 2Dinopark Plzeň 3


Otevírací doba Dinoparku:

duben - říjen: 8.00 - 18.00 hod.
listopad - březen: dinopark zavřen

[web - Dinopark Plzeň]

S knihami Já a moje rodina si děti mohou bezpečně užívat internet

30. října 2009 v 10:01 Nové knihy - recenze
S každou zakoupenou knížkou ze série Já a moje rodina obdržíte DVD s originálními záběry z dokumentárních filmů BBC o divokých zvířatech...

... žijící ve volné přírodě. Navíc k tomu získáte kartičku s tajným kódem, který umožňuje volný a naprosto bezpečný přístup na webové stránky plné her a zábavných úkolů. Příběhy o zvířecím mláďátku a jeho rodině ze stejné série můžete také sledovat každou středu na pořadu České televize (ČT1).
"Jedná se o unikátní propojení dětského čtení a on-line her, včetně sledování televizního seriálu a DVD, jež obsahuje spoustu zajímavých faktů o zvířatech a přírodě," vysvětluje projekt Martin Kaše, jednatel společnosti KM Records vydávající tuto knižní sérii. "Příběhy jsou založeny na rodinných hodnotách a situace v nich jsou dětem známé z každodenního života," dodává Kaše.
Na webových stránkách Já a moje rodina se jednoduše zaregistrujete a prostřednictvím tajného kódu vstoupíte do jednotlivých zvířecích Krajin. Stránky jsou profesionálně vytvořené a pečlivě vystavěné, takže dětem poskytují naprosto bezpečné prostředí pro získávání nových poznatků. Interaktivní hry, hádanky, rébusy, malování a jiné zábavné aktivity nabízejí dětem spousty legrace, ale hlavně přitom bezpečně používají internet a zdokonalují se v počítačových dovednostech. Všechny hry jsou vhodné pro děti od tří do sedmi let.

Dětský hlas na DVD doprovází originální filmové záběry z BBC, které zachycující reálný den mláděte žijící v divočině. Děti mohou si mohou příběhy interaktivně vybírat a sledovat, jak například skutečné lvíče ukazuje své sestře cestku k řece nebo jak se malý šimpanz učí lézt na strom.

Knížky v rámci série Já a moje rodina, včetně DVD a kódu pro vstup na internet, je možné zakoupit v distribuční síti Knižního klubu. Na webových stránkách Já a moje rodina existují již dvě Krajiny plných výchovných her, hádanek a úkolů zcela zdarma.
Knížky pro děti - DVD - ON-LINE hry
Navštivte stránky www.jaamojerodina.cz

Babylon rozšířil nabídku o 4D simulátor

30. října 2009 v 9:58 Cestujeme s dětmi
XD Theater nabídne projekci 3D filmů doplněnou čtvrtou dimenzí - pohybem sedadel a dalšími smyslovými prožitky. Zájemci o nevšední zážitek se mohou například vydat do polárních pustin, proletět se ohnivými doly nebo se vznášet nad povrchem neznámé planety.

XD Theater bude spuštěn 18. února, zároveň s FIS Mistrovstvím světa. Jedná se o jediný 4D simulátor svého druhu na území ČR a dokonce i v okruhu více než 2 000 km kolem. Na území Evropy jsou tyto XD simulátory v celkem 6 městech ve Skotsku, Rusku, Španělsku a Turecku. Virtuální realita vznikne v Nákupním městečku v prostoru mezi největším stacionárním zrcadlovým Labyrintem v Evropě a Solno-jodovou jeskyní. Klid pro relaxující v jeskyni zajistí zvuková izolace XD simulátoru.

XD Theater bude mít osm oddělených sedadel, z nichž každé umí 100 různých pohybů a mohou se pochlubit 2G zrychlením. Sledovat filmovou projekci v 3D umožní návštěvníkům speciální brýle. Simulátor ozvučí hi-fi prostorový zvuk. K realitě přiblíží zážitek i další senzuální prožitky - bude například foukat vítr.

V nabídce je celkem pět různých filmů. Od ledového Výletu do Arktidy, přes oblast sci-fi - Cesta do středu země či průlet nad neobjevenou planetou. Nechybí ani adrenalinový zážitek. XD Theater nabídne v této oblasti film Strašidelný důl. Na své si přijdou i menší diváci - Jett and Jinn je průlet nad ulicemi velkoměsta i pod nimi.

V tuto chvíli probíhají úpravy prostor a výstavba simulátoru v Nákupním městečku. Do provozu by měl být spuštěn do konání FIS Mistrovství světa v klasickém lyžování Liberec 2009, aby tak rozšířil nabídku zábavy centra mimozávodního dění - Babylonu.

Jeden film přijde zájemce na 60 Kč, dva na 100, tři na 120 Kč. Rodinné vstupné pro dva dospělé a dvě děti bude stát 180 Kč.

XD Theater je investice soukromé společnosti v době krize a ekonomické recese. CENTRUM BABYLON, a.s., se tak snaží povzbudit cestovní ruch nejen na Liberecku - přitáhnout nové návštěvníky z tuzemska i blízkého Německa a Polska. Cílem není jen propagace komplexu Centra Babylon Liberec a zvýšení jeho tržeb, ale také pomoc celému regionu. Snažíme se upoutat na sebe pozornost a přivést do Liberce a potažmo do ČR kapitál.

www.BabylonLiberec.cz

Vývoj hrubé a jemné motoriky dětí od 0-4 let

30. října 2009 v 9:56 Růst a vývoj dětí
Hrubá motorika představuje pohyby celého těla, pohyby velkých svalových skupin. Jde o ovládání a držení těla, koordinaci horních a dolních končetin a rytmizaci pohybů.

Jemnou motorikou se rozumí pohyby ruky, uchopování a manipulace s drobnými předměty. Je zajišťována malými svalovými skupinami.

Jemná motorika zahrnuje:
- grafomotoriku -pohybová aktivita při grafických činnostech
- logomotoriku - pohybová aktivita mluvních orgánů při artikulované řeči
- mimiku - pohybová aktivita obličeje
- oromotoriku - pohyby dutiny ústní
- vizuomotoriku - pohybové aktivity se zpětnou zrakovou vazbou

Během prvního roku života dítěte je správný a včasný rozvoj hybnosti ukazatelem tělesného a psychického zdraví. Každý nově zvládnutý pohyb je pro dítě dalším prostředkem k poznávání světa a získávání zkušeností. Tělesný i duševní vývoj postupuje od narození do jednoho roku prudkým tempem. Dítě se naučí ovládat hlavičku, trup, horní a dolní končetiny, postupně se převrací ze zad na bok, pak na bříško, z bříška na záda, leze, aktivně sedí. Potom se pokouší o první krůčky nejprve stranou, pak vpřed s oporou, s držením za ruku a nakonec zkouší samostatné kroky.

Vývoj jemné motoriky
V novorozeneckém období (od narození do jednoho měsíce) jsou pohyby dítěte spontánní a reflexní. Vložíme-li dítěti do dlaně prst, pevně jej sevře. Jde o uchopovací reflex, který je neúmyslný a mizí v pátém až šestém měsíci.

Kojenecké období trvá od jednoho měsíce do jednoho roku. Po druhém měsíci dítě otevírá pěstičky a začíná pozorovat vlastní ruce. Asi od třetího měsíce začíná ruce zkoumat ústy i očima. V brzké době se dítě prvně pokouší udeřit do předmětu bližší rukou.

V prvních polovině roku je vývoj koordinace oka a ruky stejně důležitý jako ve druhé polovině nácvik lezení a chůze. Dítě začíná používat ruce a oči odděleně - sahá na předmět, aniž by se na něj dívalo, a dívá se na něj, aniž by se ho dotýkalo. Musí spojit pozorování a dotýkání, aby se naučilo dotknout a vzít si, co vidí a stalo se tak aktivním účastníkem života. Mezi třetím a čtvrtým měsícem činí dítěti uchopování věcí ještě potíže. Často se zmýlí v odhadu a sevře ruku dříve, než se k hračce dostane.

V šestém měsíci dítě uchopuje tzv. hrabavým, dlaňovým úchopem, kdy používá čtyři prsty s vyloučením palce. Během sedmého a osmého měsíce začíná k úchopu a držení věcí používat prsty. Dříve dítě zvedalo malé předměty celou rukou, od devíti měsíců se je učí přibližovat tím, že je sevře ukazováčkem a palcem. Palec se dostává do opozice proti ostatním prstům, a tím je dítě schopno klešťového úchopu. Mnohem náročnější než uchopování je pro dítě záměrné pouštění předmětů, které dítě zvládá kolem desátého měsíce.

V období batolete (od jednoho do tří let) se manipulace s předměty stává smysluplnou, dítě napodobuje a později konstruuje. Koordinace pohybu ruky začíná být přesnější a diferencovanější. Batole mezi prvním a druhým rokem rádo drží lžičku a samo pije z hrnku. Umí dát na sebe dva až čtyři předměty. Ve dvou letech udrží hrnek v jedné ruce. Při svlékání umí rozepínat velké knoflíky a rozevírat velké zipy. Při držení tužky užívá dlaňový úchop - držení v pěstičce. Postaví na sebe čtyři až šest předmětů.
Období mezi třetím a šestým rokem označujeme jako předškolní věk. Vývoj se zpomaluje, je plynulejší, mezi dětmi se vyhraňují první rozdíly. Pohyby dítěte jsou hbitější, plynulejší a koordinovanější. Ve třech letech se může začít projevovat, která ruka je dominantní. Dítě už nedrží tužku celou dlaní, ale mezi ukazovákem, prostředníkem a palcem, jde o tzv. úchop špetkou. Prohlíží-li si dítě knihu, dokáže otáčet stránky po jedné. Rádo si hraje s plastelínou a oblíbenou činností je také stavění z kostek.

Ve čtyřech letech již postaví věž z deseti a více kostek. Umí již také postavit bránu z pěti kostek a v pěti letech schody. Kolem čtvrtého roku začíná být zcela zřejmé, která ruka je dominantní. Dominantní ruka se uplatňuje především při složitějších činnostech, které jsou náročné na koordinaci a přesnost. Díky neustále činnosti a pohybu se motorika stále více zdokonaluje. Pětileté dítě již dobře zachází s tužkou a dokáže stříhat nůžkami podél linie, i když zatím nepřesně. V šesti letech je dítě zručnější, má lepší koordinaci oka a ruky. Baví ho výtvarné a rukodělné práce. Umí si zavázat tkaničky - některé děti však s tkaničkami dosud zápasí. Pro období předškolního věku je důležitá správná volba hraček a stavebnic. Vhodné jsou různé mozaiky, kostky, lega, stavebnice a další.

Zdroj: www.promourodinu.cz

Výživa dětí předškolního věku

30. října 2009 v 9:54 Výchova a péče o dítě
Podíl tuků na celkovém energetickém příjmu by neměl poklesnout pod 27 %, a může dosáhnout až 32 %.

Důležité je dostatečné zastoupení polynenasycených mastných kyselin, obsažených v rostlinných olejích i rybách. Celkový příjem cholesterolu by denně neměl překročit 100 mg na 1000 kcal, (např. 100 mg cholesterolu obsahuje asi 40 g másla, 60-90 g vepřového masa, 100 g sádla nebo šlehačky, ale až 700 ml mléka). Příjem sacharidů by měl uhradit jak energetickou potřebu, tak potřebu vlákniny. Sacharóza (cukr, sladkosti) by měla být konzumována s mírou, odpovídající asi 10 - 12 % celkového přívodu energie. V tomto věku, pokud pro to nejsou dietní důvody, není třeba zaměňovat cukr náhradními sladidly. To se netýká medu, med je sladidlo přírodní.

V tomto období děti často začínají navštěvovat kolektivní zařízení. Zde se setkávají více s různými infekty a v závislosti na svém imunitním stavu jim podléhají nebo naopak odolávají. Správná funkce imunitního systému organismu je mimo jiné závislá i na výživě, zejména na dostatečném příjmu všech požadovaných nutričních faktorů (t.j. vitaminů minerálních a dalších látek).

Vitamin D vzniká v kůži z provitaminů působením slunečního záření, takže v létě je jeho příjem touto cestou je většinou dostačující. V zimním období se doporučuje denní dávku zvýšit až na 10 µg.

Z minerálních látek je velmi důležitý dostatek vápníku a železa, dále sodíku, draslíku, a hořčíku, ze stopových prvků zinek, měď a selen. K zajištění těchto látek je proto nutné, aby v potravě měly děti nadále dostatek mléka, masa, ale i ovoce a zeleniny.

Jídelníček dítěte předškolního věku by měl obsahovat mléko nebo mléčný výrobek v každém z denních jídel. Denně by mělo dostat půl litru mléka nebo by mělo sníst čtyři porce mléčných výrobků. Mléko a mléčné výrobky jsou cenným zdrojem vápníku, bílkovin a vitaminů. Cenným zdrojem bílkovin, ale i železa, je také maso, drůbež, vejce či ryby. Dítě ve věku 3-4 let potřebuje denně asi 40-50g těchto potravin, dítě 4 až 6-ti leté má denní potřebu asi 60-80g. Porce 50 gramů masa odpovídá asi jednomu vejci.

Ovoce a zelenina dodává organismu dítěte vitaminy, minerální látky a vlákninu. Obiloviny (chléb, těstoviny a další ) jsou především zdrojem sacharidů, vitaminů skupiny B, ale i bílkovin. Z tuků je nejvhodnější používat oleje, které jsou bohaté na polynenasycené mastné kyseliny a vitamin E, dále čerstvé máslo, případně i smetanu, bohaté na vitamin A. Sladké potraviny zařazujeme do jídelníčku dítěte umírněně, většinou jako součást jednotlivých porcí stravy. K dochucování pokrmů je vhodné především zelené koření, kmín, koriandr (místo pepře), málo papriky a velmi málo muškátového květu. Dochucovací prostředky s kyselinou glutamovou a jejími solemi není nutné vyloučit, ale použití by mělo být střídmé.

Zdroj: www.promourodinu.cz

Vývoj řeči u dětí

30. října 2009 v 9:52 Růst a vývoj dětí
Křik
Je prvním komunikačním projevem dítěte po příchodu na svět. Na rozdíl od domněnek však nevyjadřuje v prvních hodinách a dnech náladu a pocity. Je pouze fyziologickým reflexem dýchacích a hlasových orgánů, které se uvádějí v činnost. Křičí všichni novorozenci, tedy i ti, kteří se narodí s poškozeným sluchem. Takže maminky, nebojte se, že vaše dítě něco trápí! Až později nabývá k signálního významu. Dítě začíná křikem vyjadřovat jednotlivé druhy nepříjemných pocitů.
Křik se pro miminko Stává výrazem snahy zbavit se nepohody a bolesti, druhotně i tréninkem dýchacího a hlasového ústrojí.

Předřečové období
Nastává koncem šestého týdne dítěte, které, je-li v teple, suchu a nemá hlad, začíná si jen tak broukat. Broukání je na začátku velmi jednoduché, obsahuje pouze samohlásky a zvuky, které souvisejí se sáním a polykáním. Kolem druhého měsíce si dítě již dlouze a složitě s námi "povídá" a postupně začíná napodobovat nejen své vlastní zvuky, ale i zvuky z okolí. V této chvíli přechází do stadia "žvatlání" a provádí si průpravná cvičení svých mluvidel pro pozdější schopnost artikulovat. V této fázinelze ještě poznat, zda dítě dobře slyší!

Rozumění
Přichází, když dítě již samo rozumí velkému množství slov, reaguje na ně pohybem, smíchem nebo projevy nevole, ale ještě se samo nedokáže slovně vyjádřit, tak jak by mělo. Je velmi důležité v tomto vývojovém stupni s dítětem komunikovat, protože pro dítě je velmi důležité, aby rodiče kvitovali jeho hlasové projevy. Dítě si tak zvyká navazovat s okolím kontakty pomocí řeči, melodie řeči a ostatní muzické faktory, jako je síla, hlasitost, rytmus, které se při mluvení uplatňují, jsou velice důležitým informačním činitelem! Melodie řeči je totiž první prvek, který dítě napodobí podle řeči svého okolí a který si nejrychleji osvojí. První slova bývají jednoslabičná nebo dvouslabičná a jsou tvořena opakováním stejných slabik (např. mama, tata, pipi...). Slůvka dítě vyslovuje velmi pomalu a často se mu rozpadají na slabiky oddělené kratičkou pauzou, kterou nahrazuje ty hlásky, jež se mu nedaří vyslovit. Opakování má pro další rozvoj řeči dítěte klíčový význam. Dítě nejdříve opakuje jednoduché zvuky a později se učí opakovat jednotlivé slabiky, slova, a pak i konečně celé věty či větné výrazy. Od samého začátku si opakováním osvojuje i melodii řeči a její intonaci.

ROZVOJ SLOVNÍ ZASOBY

První až druhý rok
Slovní zásoba názvů osob, zvířat, věcí i činností se vyrazne zvetsuje a dále při normálním vývoji dítěte postupně narůstá.
Druhý až třetí rok svého vývoje má dítě nejzákladnější slovník výrazů již vytvořen, je schopno se dorozumět a začíná své řeči používat podle vžitých gramatických principů. Toto období je ve vývoji dětské řeči nejzajímavější a nejdůležitější. Vývoj řeči totiž značně zrychluje vývoj myšlení, schopnost myslet zase výrazně ovlivní rozvoj dalších schopností.
Neumí-li dítě po třetím roce věku utvořit ani jednoduchou větu, lze již uvažovat o opoždění vývoje řeči.

Třetí až Čtvrtý rok
Je významný ve snaze o samostatné vyjadřování. Zvídavost projevuje otázkami: "Co je?", "Proč?"
O sobě samém ještě hovoří ve třetí osobě. V tomto věku také prochází řeč dítěte kritickým údobím!
Zná totiž velké množství slov, ale celou řadu ještě nedovede vyslovit tak, jak by si přálo. Jeho rychlost vyjadřování se tak opožďuje za rychlostí přílivu jeho myšlenek. Dítě pak někdy začíná zadrhávat.
Tento jev ale ještě neznamená, že jde o koktavost - poruchu řeči, kterou je třeba léčit.

Opakování je důležitým principem výchovy.
Dítě opakuje nejen to, co slyší, ale i to, co vidí, počínaje chováním dospělých.


Vývoj a tvorba řeči, výslovnost

Do 1. roku
Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší.
M, B, P, A, E, I, O, U, D, T, N, J

Do 2 let
Tvoří jednoduché věty, od dvou let se ptá "co je to", rozšiřuje svou slovní zásobu.
K, G, H, CH, OU, AU, V, F

Do 3 let
Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se proč, získává nové kvality slovní zásoby, začíná se tvořit verbální slovní paměť.
Musí zvládat D, T, L, Bě, Pě, Mě, Vě

Do 4 let
Dochází ke zpřesnění slovní zásoby a gramatické stavby vět, umí již vyprávět, chápe děje.
Dokončuje se Ď, «, Ň
začíná vývoj Č, Š, Ž, C, S, Z, R, Ř

Do 6 let
Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu, gramaticky začíná zvládat jednoduchá souvětí.
Zvládá kombinaci Č, Š, Ž, a C, S, Z

Zdroj: www.promourodinu.cz

Kojení jako součást zdravého vývoje dítěte

30. října 2009 v 9:51 Výživa kojenců a batolat
Kojení, resp. přijímání mléka, je první, nejpřirozenější projev právě narozeného dítěte. Pokud matka nekojí, nebo příliš brzo přejde na umělou výživu, aniž by si to uvědomovala, může způsobit dítěti i zdravotní problémy.

Podle doktorky Anny Migelové z Národního laktačního centra je nepochybné, že dlouhodobé kojení přináší dětem četné výhody zdravotní, psychologické, imunologické. "Mléko obsahuje dostatek výživných látek, minerálů a doporučuje se kojit alespoň šest měsíců." Kojení patří mezi faktory, které pozitivně ovlivňují nejen zdraví dítěte, ale i jeho matky. Je totiž prokázáno, že u žen, které několik měsíců kojily své dítě, významně klesá pravděpodobnost nádorových onemocnění prsou a ženských orgánů.

"Po 6 měsících by se už by ale strava měla doplňovat o ty potraviny, které obsahují chybějící minerály, zejména železo, bílkoviny a podobně," dodává Migelová.

Záleží na velikosti prsou?
Většina žen je schopna kojit. Kojení je přirozený děj, předpokládaný a připravovaný organismem matky v průběhu celého jejího života a zvláště během těhotenství. Nezáleží příliš na velikosti a tvaru prsů. Jediné, na čem záleží, je, jak často a jak správně budete dítě už od počátku přikládat k prsu. Zásadou je přiložit dítě k prsu brzy po narození a to nejlépe do půl hodiny po porodu, maximálně do dvou hodin, kdy je touha dítěte sát mateřské mléko největší. Dále pak kojit podle zájmu dítěte, často, bez omezení frekvence a délky a nedávat mu nic jiného než mateřské mléko.

První mléko - mlezivo
V prvních dnech pije dítě mlezivo. Je lehce stravitelné, kaloricky vydatné, s vysokým obsahem bílkovin, vitamínů a obranných látek. Častým a správným přikládáním již v tomto období se dítěti umožní využít všech výhod, které mu mateřské mléko poskytuje.

Přiložení dítěte k prsu
Při přiložení dítěte k prsu dbejte na to, aby vaše poloha byla co nejpohodlnější. Strávíte v ní denně totiž několik hodin. Použijte polštáře, je-li to třeba. Uvolněte se. Uchopte prs do dlaně, palcem nad dvorcem a ostatními prsty pod ním. Dotkněte se několikrát bradavkou spodního rtu nebo tvářičky dítěte, vzbudíte tím "hledací reflex". Když dítě samo otevře ústa jako při zívání, přitiskněte je k sobě a vsuňte mu do úst bradavku spolu s co největší částí dvorce. Držte dítě tak, aby se jeho bříško dotýkalo po celé délce vašeho těla. Rukou mu podpírejte ramínka (ne hlavičku, ta spočívá v mírném záklonu v ohbí vašeho lokte). Správně přiloženému dítěti se prs dotýká brady, tváří i nosu současně.

Neodtahujte prsty tkáň prsu od nosu dítěte z obavy, že nemůže dýchat. Upravte ale vzájemnou polohu přitažením ramínek a hrudníku dítěte k sobě, netiskněte mu k sobě pouze hlavičku. I když dítě saje silně, nesmíte při přiložení cítit bolest.

Bolest při kojení
Bolest při kojení znamená, že poloha dítěte není správná a pokračováním kojení v takové poloze může dítě poškodit jemnou tkáň bradavky už po jediném přiložení. Přerušte v takovém případě sání tím, že vsunete dítěti malíček do úst a vzájemnou polohu upravte tak, aby sání nebylo nepříjemné. Příčinou poranění a bolestivosti bradavek není délka kojení, ale nesprávná poloha při něm!

Jak často kojit
Narozené dítě má malý obsah žaludku, pije často a po malých dávkách. Mělo by mít možnost pít kdykoliv a libovolně dlouho. Při pití nerozlišuje den a noc tak, jak to nerozlišovalo, když bylo v těle matky. Čím častěji a s větší chutí dítě saje, tím více mléka se vytvoří. Toho je možno využít i později, pokud z nějakého důvodu tvorba mléka poklesne. Stačí dítě opět častěji přikládat k prsu a do 2-3 dnů se produkce mléka zvýší. Žádná vnucená omezení nejsou v prvních dnech na místě a dítěti neprospívají. Jeho přirozený instinkt je základním pravidlem, podle kterého se musí počet i délka jednotlivých kojení řídit.

Zpočátku dítě pije velmi často, zhruba po 2-3 hodinách, 10-15krát za den. Přibližně po 6. týdnu se dostaví v kojení určitá pravidelnost, doba mezi kojením se prodlužuje. Po 3 měsících, někdy i dříve, dítě vynechává jedno z nočních kojení. Stále však platí, že kojit je třeba tak často a tak dlouho, jak si dítě žádá.

Časným, častým a správným přikládáním dítěte předejdete bolestivému nalití prsou mezi 3.-5. dnem. Určitý pocit napětí a tepla je v této době normální a vymizí během několika hodin. Pocit úlevy přináší přiložení studeného až ledového obkladu mezi kojením. Přebytek mléka je někdy nutné odstříkat rukou nebo odsávačkou, po předchozí masáži a uvolnění vlažnou sprchou. Před přiložením dítěte je někdy třeba odstříkat prs v okolí bradavky a dvorce, aby jej dítě mohlo dobře uchopit ústy. Po nakojení se odstříkává jen pokud je nutné, aby se prs vyprázdnil, je-li zpočátku mléka nadbytek. Později se tvorba a spotřeba mléka vyrovnají.

Sáním bradavek se z mozku matky uvolňují dva důležité hormony, kterými se řídí tvorba mléka. Prolaktin udržuje jeho stálou tvorbu, oxytocin spouští "ejekční reflex", kterým se mléko z prsu uvolňuje. Přikrmováním dítěte nebo nabízením dudlíku snižujete jeho touhu a potřebu sát a zasahujete do jemné regulace tvorby a uvolňování mléka.

Výživa kojící ženy
Kojící žena nemusí jíst a pít "za dva". Nadměrné pití a neobvyklá jídla neovlivní ani množství ani složení mateřského mléka. Strava kojící ženy by měla být pestrá a odpovídat zásadám zdravé výživy. Kojící žena by měla jíst, na co byla zvyklá před těhotenstvím. V každém případě by však do svého jídelníčku měla zařadit alespoň 2x týdně mořské ryby. Ty obsahují jód, který je naprosto nezbytný pro zdravý duševní i tělesný vývoj dítěte.

Váhová křivka
Váhová křivka kojeného dítěte nemusí mít strmě stoupající trend a váhový přírůstek nesmí být jediným ukazatelem prospívání dítěte, zvláště je-li hodnocen v krátkém časovém úseku. Stejně tak jedno "kontrolní" kojení neinformuje spolehlivě o dostatku či nedostatku mléka. Množství a složení vypitého mléka se dávku od dávky a od dítěte k dítěti liší. Častým a stejně tak zcela nevhodným testem ke zjištění, zda má dítě dostatek mléka, je nabídnutí láhve s mlékem či čajem po nakojení. Většina dětí totiž vypije trochu nabízeného mléka či čaje, i když nejsou hladové. Ani zelená barva stolice dítěte není sama o sobě známkou nedostatku mléka. Stolička kojeného dítěte může totiž na pleně po nějaké době zezelenat, zvláště u dítěte se zbytky novorozenecké žloutenky. Koncem prvního týdne má dítě několikrát denně řídkou žlutou stoličku. Později je stoliček méně. Starší kojenec nemusí mít stoličku i několik dní a přesto to neznamená ani nedostatek mléka ani zácpu. Znamená to, že dítě mléko úplně využije. Stále platí, že 6 - 8 pomočených plen za den je důkazem, že dítě má dostatečný přísun mléka. Pro nedostatek mléka svědčí málo pomočených plen, sporá, hnědá, páchnoucí stolice s hlenem, plochá váhová křivka a neklid dítěte.

Naprosto nesprávným postupem při řešení nedostatku mateřského mléka je podání umělé výživy jako prvního opatření. U dítěte, které zdědí dispozici k nesnášenlivosti kravského mléka, může jediná dávka vyvolat pozdější obtíže. Bezpečným způsobem, jak tvorbu mléka opět zvýšit, je častější přikládání k oběma prsům v průběhu jednoho kojení a zvláště časté kojení v noci.

Není také dobré srovnávat váhu nebo váhové přírůstky dětí mezi sebou, protože děti se v růstu a vývoji liší. Kojené dítě dosahuje porodní váhy někdy až ve 3 týdnech. Pomalejší přibývání v tomto období nemusí být vždy známkou nedostatku mléka.

V průběhu prvního půlroku mohou nastat i obtíže. Buďte na ně připravená. S oporou blízkých a radou zkušených je jistě překonáte.

Pamatujte, že ne každý pláč dítěte je projevem hladu nebo dokonce nemoci. Mezi nejčastější příčiny pláče patří mokré pleny, bolesti bříška, způsobené větry, únava, žízeň, chlad apod. Dítě chce stále být v náručí matky, cítit její teplo a mazlení.

Zdroj: www.promourodinu.cz

Co dělat, když se dítě v noci budí

30. října 2009 v 9:50 Výchova a péče o dítě
Ve skutečnosti zažívají lidé všech věkových kategorií během noci fáze lehkého spánku a snění, než upadnou do hlubokého spánku. Miminka, která v noci své rodiče stále budí, se v takovéto fázi zcela probudila a neumí sama usnout, a tak se rozpláčou.
V tu chvíli je pak nakojíme, dáme jim dudlíka nebo láhev, chováme a hladíme nebo je vezmeme do své postele.

Na tom všem není nic špatného - dokud to rodičům vyhovuje. Miminko tím nerozmazlují, ale zároveň také děti starší než šest měsíců nevedou ke změně nočních spacích návyků, protože děti si na podmínky na spaní (kojení, chování, hlazení atd.) zvyknou stejně jako na stejnou postýlku a polštářek. Pokud jedeme na dovolenou a podmínky na spaní (postel a polštář) se změní, máme se spaním často potíže, ale za několik nocí si na nové podmínky rychle zvykneme - pokud jsou tedy stále stejné - a spíme pak znovu lépe.

Mnoho miminek začne v noci spát déle už kolem tří měsíců, ale mezi 6. a 12. měsícem začnou znovu v noci plakat. Některé výzkumy naznačují, že děti v tomto věku mají velmi intenzivní snovou fázi, z níž se snadno budí. Zdá se, že miminka, která stále ještě spí v ložnici rodičů, se po 6. měsíci budí a vyžadují pozornost rodičů častěji než ta, která spí ve svém vlastním pokoji.



Očekávání a tolerance nočního buzení je u rodičů velmi individuální. Někteří počítají s měsíci, ba i roky přerušovaného spánku, zatímco jiní by rádi měli klidné noci už kolem šestého měsíce. Takovéto očekávání není od věci, ale v poslední době bohužel koluje o spaní miminek množství informací, podle kterých se spací návyky starších miminek nedají bezpečně změnit. Následkem toho mnoho rodičů žije ve stavu neustálého nedostatku spánku, protože jsou přesvědčeni, že neexistuje žádná jiná bezpečná možnost.

Je pravda, že s nočním buzením (poté, co jsou vyřešeny všechny problémy s krmením) se do šesti měsíců nedá moc udělat z mnoha různých důvodů:
- mladší kojené děti se budí a chtějí pít často proto, aby kojení fungovalo žádoucím způsobem
- nechat malá miminka v noci plakat místo toho, abychom je nakrmili, může vést k mnoha týdnům proplakaných nocí, což je stresující a nepříjemné pro všechny a zřídka to změní to, co miminko dělá
- rodičům většinou trvá šest měsíců, než své miminko poznají, uvědomí si, jak chtějí v péči o dítě postupovat, naučí se rozlišovat mezi hladem, zdravím a přirozeným chováním a nabudou v péči o své dítě na jistotě



Ovšem po šesti měsících se věci změní:
- většina dětí je dost stará na to, aby bylo možné změnit podmínky na spaní
- rodiče, kteří chtějí noční provoz změnit, si více věří
- v této fázi je také snadnější odlišit problém se spaním od hladu nebo zdravotních problémů. Po šestém měsíci se děti hlady už většinou nebudí (bohužel to není takhle jednoduché), a ani zoubky nejsou důvodem buzení. Všem dětem někdy mezi třemi a půl měsíci a třemi roky naroste dvacet zoubků, ať už budou spát celou noc nebo ne. Čekat, až se všechny prořezají, než své dítě začnete učit spát celou noc, znamená, že vy nebudete spát celé tři roky.

Je pravda, že nemoc, změna prostředí nebo návštěva v domě může dítěti přivodit neklidnou noc, ale vždy nastanou okamžiky, kdy návštěva odjede a zánět uší se zahojí, ale dítě se nadále v noci budí. Součástí vašeho rozhodnutí, co s přerušovaným spaním provést, je uvědomit si, jestli to problém je nebo ne. Rodiče často podléhají tlaku okolí. Pokud jste ale spokojeni s tím, jak to probíhá, nemusíte dělat nic.

Mnoho rad o spaní zdůrazňuje jen jednu možnost a rodiče se pak cítí špatně, pokud postupují jinak. Například - "nechat miminko plakat se nemá", "regulovaný pláč je škodlivý a nebezpečný" nebo "spát s dítětem se nemá".

Možností je několik - trik je v nalezení způsobu, který je vhodný pro vás, a někteří rodiče vyzkoušejí kde co, než si uvědomí, jak to chtějí udělat.
Nemá smysl zoufale analyzovat a zpytovat uplynulých šest měsíců a přemýšlet, co jste udělali nebo neudělali. Péče o dítě není vždy snadná záležitost a každý dělá, co umí, zejména během těch prvních měsíců, kdy je všechno napínavé, podivné a zneklidňující.

Zde jsou naše možnosti. I když existuje mnoho různých variací na toto téma, pokud chcete vyřešit nebo se sžít se spacími návyky svého šestiměsíčního či staršího dítěte, dospějete nakonec vždy k jedné z níže uvedených možností.

ZKUSTE HO NAUČIT SPÁT

Výuka spaní u miminek bývá běžně nazývána "regulovaný pláč", což je výraz, který je pro rodiče značně odrazující, a dává idealistům příležitost zděšením lomit rukama, ale vlastně nic neznamená. Problém není v pláči, ale ve spaní. Nechceme regulovat pláč dítěte, ani regulovat cokoliv jiného, chceme je pouze naučit spát. Výuka spaní u miminek se někdy také nazývá "regulované utěšování" nebo "ukládání s útěchou", což jsou všechno různá označení téhož, která se používají, aby se rodiče cítili lépe, když své dítě nechají plakat.

Výuka spaní znamená, že se změní podmínky na spaní tak, aby se miminko naučilo samo znovu usnout poté, co se probudilo po lehké fázi spánku.
Možná uslyšíte hrůzostrašné historky o dlouhodobých škodlivých účincích výuky spaní, protože někteří zdravotníci nemají rádi nebo dobře nechápou pojetí výuky spánku u starších miminek a přehlížejí prospěch pro rodinný život ve chvíli, kdy se všichni v noci pořádně vyspí.



Znamená to, že dítě necháte plakat místo toho, abyste je kojily, dávali mu láhev, houpali a hladili je, brali k sobě do postele, dávali mu dudlíka, přebalovali je nebo se ho ještě jinak snažili uspat. Výuka spaní není žádná disciplína testující vaši výdrž. Pro většinu rodin je to bezpečné, jakmile dítě dovrší šesti měsíců (ideální období je mezi šestým a dvanáctým měsícem), a v milujícím a stabilním prostředí, kde se veškeré potřeby dítěte řeší, to nezpůsobí žádné emoční či psychologické potíže. Výuka spaní je také důležitou součástí odstavování starších kojenců, kteří jsou stále ještě kojeni v noci, protože o odstavení má rozhodnout matka a ne kojenec.

KDY TO NENÍ BEZPEČNÉ?

- Není bezpečné nechat dítě plakat v rodině, která se potýká s vážnými psychickými a sociálními problémy.
- Nechat je v noci plakat celé týdny může ohrozit jejich emoční a psychologický vývoj.
- Nedoporučuje se nechat děti plakat v noci, když jim není dobře nebo jsou rozrušené událostmi v rodině (nedávná změna prostředí nebo úmrtí v rodině).
- Nedoporučuje se nechat je plakat, pokud jeden z rodičů, ale zejména matka má v sobě staré psychické rány, které souvisejí s její vlastní rodinou a s nimiž je třeba se vyrovnat. Někdy se starší, dlouho pochované problémy po porodu znovu vynoří. Miminka jsou skvělými barometry psychického stresu a citlivě reagují, když mají pocit, že v okolí není vše v pořádku. Takže je lepší vyřešit nejprve své vlastní problémy a až potom se pustit do potíží s dětským spaním.

Protože nechat dítě plakat není nikdy snadné, je třeba naučit dítě spát co nejefektivněji, aby to bylo rychle za vámi a všichni jste si mohli začít užívat spokojeného spánku, a to každou noc.
Je třeba si to naplánovat - čím víc spoléháte na náhodu, tím víc bude celá věc vyčerpávající, tím víc se bude prodlužovat a tím menší bude naděje, že se něco změní.

Takže než začnete:
- Vaše dítě musí mít vlastní pokoj. To může znamenat dočasný přesun členů rodiny. Pokud dítě spí s vámi a vy nemáte žádnou jinou ložnici, doporučuji vám týden spát v obývacím pokoji. Jakmile bude dítě spát klidně celou noc, nastěhujete se zpátky. Bohužel společné spaní v jedné místnosti někdy způsobí návrat k neklidným nocím, ale pokud už po pořádném vyspání opravdu hodně toužíte, stojí za to vyzkoušet to. Pokud se máte brzy stěhovat do většího bytu či domu, počkejte s výukou spaní až po přestěhování. Jestliže v oddělené ložnici spí starší dítě, zatímco miminko spí s vámi, přestěhujte na pět nocí starší dítě k vám (přestěhujte postýlku nebo jen položte matraci na zem). Vysvětlete staršímu dítěti, že je to jen dočasné opatření a vysvětlete mu i jeho důvod. Miminko dejte do samostatné místnosti. Jakmile bude spát celou noc, nastěhujte starší dítě zpátky k miminku. Starší děti většinou spí lépe, když spí v jednom pokoji společně s mladšími sourozenci. A ani miminka se nebudí a nevolají "pokojovou službu", když spí se svým sourozencem tak, jako když spí s rodiči.

- Vzhledem k tomu, že cílem je naučit miminko spát samotné, je třeba ukončit veškerou pomoc zvenčí. Uvádím zde seznam toho, co mě napadlo. Pamatujte si, že když vyměníte jeden podpůrný prostředek za jiný, noční buzení neustane - musíte skoncovat se všemi naráz.
- kojení
- lahve s mlékem, vodou či šťávou
- dudlík
- chování, hlazení, přebalování
- přetáčení dítěte z hlavy postýlky do nohou nebo změna jeho polohy
- uspávání za chůze
- ježdění autem kolem bloku
- hraní nebo zapnutí nočního televizního programu

- Videonahrávky dětí, které "spí celou noc", dokazují, že i tato miminka se budí, sedají si, povídají si pro sebe a posouvají se po postýlce, aby nakonec znovu usnula v naprosto neuvěřitelných pozicích, a přesto se nedožadují pozornosti. Když budete v noci každých několik hodin vstávat a rychle dítě posunete do jiné polohy, velmi rychle se z toho stane pomoc zvenčí. Miminka umějí spát v jakékoliv poloze a nemá to na ně žádný škodlivý vliv.

- Vy a váš partner musíte spolupracovat. Promluvte si o tom důkladně dopředu, abyste se oba shodli na strategickém plánu. Výuka spánku je jednodušší, když s tím váš partner souhlasí a oba se jí účastníte, někdy to ovšem není možné. V situaci, kdy jeden chce postupovat podle tohoto plánu a druhý ne, musí nesouhlasící rodič schovat hlavu pod polštář a ignorovat, co se děje, nebo - pokud je to pro něj příliš obtížné - spát tři až pět nocí někde jinde. Poslouchat dětský pláč není snadné, ale je to dvojnásob obtížné, když jeden z rodičů podkopává úsilí toho druhé a vytváří tak další zbytečné napětí, s nímž je třeba se vyrovnávat.

- Oznamte svým sousedům, co chystáte, aby vám pak nevynadali. Vysvětlete jim, že bdíte se svým miminkem - takže nepláče o samotě - a že byste po několik nocí ocenili jejich trpělivost.

- Zvolte si dobu, která vám bude vyhovovat z hlediska pracovního vytížení, návštěv, dovolených a stěhování. Je důležité, aby vaše miminko spalo ve stejné postýlce nejméně měsíc poté.

- Vaše dítě musí být zdravé (prořezávání zoubků se za nemoc nepovažuje).

- Vy i váš partner musíte být v pořádku a ve chvíli, kdy se rozhodnete naučit své dítě spát, nesmíte zrovna řešit nepřiměřené množství dalších potíží. Miminka reagují na výuku dobře, pokud jejich rodiče zůstávají klidní a věří si - pokud se začnete viditelně stresovat a strachovat, dítě od vás dostane signály stresu a usnutí mu bude trvat mnohem déle.

Zdroj: www.promourodinu.cz

Online omalovánky - Levhart

29. října 2009 v 13:49 Omalovánky


Online omalovánky - Zoubek, který se sám čistí

29. října 2009 v 13:45 Omalovánky


Online omalovánky - Bobr

29. října 2009 v 13:43 Omalovánky


Online omalovánky - Skunk

29. října 2009 v 13:42 Omalovánky


Online omalovánky - Myš

29. října 2009 v 13:40 Omalovánky


Online omalovánky - Zpívající králík s košíčkem

29. října 2009 v 13:38 Omalovánky


Online omalovánky - Veselý králíček s košíčkem

29. října 2009 v 13:37 Omalovánky


Online omalovánky - Králíček a vajíčko

29. října 2009 v 13:35 Omalovánky


Online omalovánky - Chobotnice

29. října 2009 v 13:34 Omalovánky


Online omalovánky - Opice

29. října 2009 v 13:33 Omalovánky


Online omalovánky - Lev

29. října 2009 v 13:31 Omalovánky


Online omalovánky - Holčička a králíček

29. října 2009 v 13:30 Omalovánky