Tvořte s dětmi, kreslete, malujte, fotografujte a můžete vyhrát řadu skvělých cen. Více zde...

Září 2009

Zařizujeme pokoj pro prvňáčka

6. září 2009 v 21:39 Prvňáčci
Nevíte si rady, jak zařídit pokoj pro vašeho malého školáka? S námi to zvládnete!

Nejdůležitější je pracovní stůl
Doteď postačil malý stolek na kreslení nebo hraní. V první třídě bude malý školák potřebovat stůl, u kterého se mu bude dobře číst, psát i malovat. Pokud chcete, aby nový kousek nábytku přežil několik let, pořiďte mu takový, který má omyvatelnou desku, případně na dřevěný stůl použijte omyvatelný ubrus. Hodit se budou i případné úložné prostory, které nebudou daleko od pracovní desky. Dají se využít na pracovní potřeby.
Pracovní stoly se pohybují v různých cenových kategoriích. Záleží na vašich možnostech. Dbejte ovšem na to, aby výška stolu odpovídala výšce dítěte, stejně jako židle. Při posezu by mělo mít dítě srovnaná záda a nohama by se mělo dotýkat země. Výška židle může být nastavitelná. U takových typů bývá tzv. podnožník, aby dítě nemělo nohy volně ve vzduchu.

Úložné prostory
Velmi praktické jsou poličky, na které si dítě může ukládat knihy a sešity. Stejně tak pravděpodobně dojde na výměnu šatní skříně, jelikož doteď dítě nepotřebovalo tolik oblečení zejména toho, které se musí věšet. Nezapomeňte ani na odpadkový koš. Ideálně jej umístěte v blízkosti stolu.
Tužky, pera a jiné často používané potřeby umístěte do stojanu na desku stolu. Postačí i nějaká vhodná nádoba. Je důležité, aby si dítě zvyklo uklízet si pracovní prostor. I když se mu to nebude líbit, dohlížejte na to, aby zejména při psaní domácích úkolů mělo dostatečný prostor kolem sebe. Školákovi se bude hodit i nástěnka, na které může viset např. rozvrh nebo činnosti, které má doma na starosti.

Osvětlení "až na prvním" místě
Přes den jistě postačí denní světlo. Aby se využilo maximálně a školáček si neničil zrak, umístěte stůl naproti oknu. Světlo by ovšem nemělo svítit zpříma, ale rozptýleně, což docílíte pomocí clony. Začne-li se stmívat, nastupuje na řadu lampička. Ta by nejlépe měla být umístěna pod úrovní očí kvůli oslňování. Vyvarujte se žárovek slabších, než je 60 W. Spolu s lampičkou nechávejte svítit i hlavní světlo. Je to kvůli tomu, aby se oči rychle neunavily. Upozornění: Oční lékaři varují před používáním zářivek, protože vyzařují vlnovou délku vyšší intenzity. Ta může způsobit poškození tzv. žluté skvrny (místa na sítnici oka).

Jak v malém bytě
Do malého prostoru se nejlépe hodí vestavné skříně a nábytek na míru. Je sice dražší, ale vydané finance se vyplatí. Nebojte se využít prostor od země až po strop. Ideálně když je skříň uzavíratelná. Alespoň se nebude nikde zbytečně prášit. Snažte se eliminovat zbytečnosti. Co nejméně nábytku, nenáročnost na údržbu apod. Nikdy ale nezapomínejte na volný čas a relaxaci. Vytvořte v pokoji malý hrací koutek. Ani plyšáků se nutně zbavovat nemusíte. Stačí je umístit třeba do praktických sítí, kde se na ně nebude tolik prášit a přesto budou dítěti na očích.
Že nemáte doma na všechny tyhle věci prostor a v pokojíčku se "musí" vtěsnat dětí víc? Pamatujte si jedno: Ještě důležitější, než super vybavený pokoj, je čas, který s dítětem obzvláště v prvních letech učení strávíte. Některým dětem vyhovuje, když vás mají při plnění svých úkolů po ruce a dokáží se soustředit i tam, kde není úplný klid. Může se stát, že funkci pokojíčku coby studovny nahradí kuchyň.

Aktovky prvňáčků váží až pět kilo, nosí v nich spoustu zbytečností

6. září 2009 v 16:18 Prvňáčci
Problémy se zády má čím dál více dětí. Podle odborníků je to často způsobeno přetěžováním školních aktovek. Aktovky nejmenších školáků můžou vážit i pět kilo, a děti si tak zadělávají na problémy se zády. Na vině nejsou jen těžké knížky, protože prvňáci si často tahají do školy i spoustu zbytečností.

"Aktovka by měla mít zhruba 10-12 procent váhy dítěte," upozorňuje Věra Filipová ze Státního zdravotního ústavu. Dítě v první třídě váží průměrně kolem 25 kilo, naplněná taška by proto měla mít maximálně tři kila.

Do brašny se však musí kromě slabikáře a sešitů vejít často i lahev s vodou, svačina a papuče. Zbytečnou zátěž navíc představují třeba tvrdé desky na knížky, plastová krabička na jídlo nebo rozměrné tříkomorové pouzdro.
Podle Filipové se však zátěž dá omezit, když se rodiče se školou domluví, aby žáci mohli nechávat bačkory a oblečení na tělocvik přímo ve třídě. Škola by také měla dětem zajistit pitný režim, aby si nemusely nosit těžké lahve s nápoji.
Aktovky vyžadují kontroly rodičů
Odlehčit tašku prý ale mohou hlavně sami rodiče, když ji každý večer proberou a vyndají z ní zbytečnosti. Některé děti si totiž pro jistotu stále nosí všechny své knížky a sešity, i když je ten den ve škole nepotřebují. V brašně se jim ale mohou hromadit třeba i nesnědené svačiny nebo hračky.
Jednou z možností, jak odlehčit aktovku, je také nechávat všechny knížky ve škole a na doma pak koupit druhou sadu. V současnosti dává prvňákům knížky a základní školní pomůcky škola.
Jak má vypadat správná aktovka
Ideální aktovka musí mít vyztužená záda a nastavitelné popruhy. Ty by měli rodiče potomkovi nastavit tak, aby brašna seděla přímo na zádech. Pokud visí moc nízko, zatěžuje bederní páteř.
Taška by měla mít nejlépe čtvercový tvar, je přitom jedno, jestli rodiče koupí batůžek nebo klasickou aktovku. Odbornice nedoporučuje ani zavěsit pytlík s papučemi na jednu stranu brašny, i to prý může křivit dětem páteř. Obchody nabízejí i školní tašky na kolečkách, od kufru se liší menší velikostí a pestrou barevnou škálou.
Právě jasné barvy, odrazky nebo i blikačky pak také zvyšují bezpečnost školáka. Kvalitní taška stojí i 2000 korun, rodiče ale mohou výrazně ušetřit, pokud se porozhlédnou po internetových bazarech nebo počkají na slevové akce velkých řetězců.
Při průzkumu, který Státní zdravotní ústav dělal v letech 2002 až 2005 mezi 3500 školáky, vyšlo najevo, že třetina všech sedmiletých dětí má vadné držení těla. U starších dětí je toto číslo dokonce přes 40 procent. Děti pak mívají kulatá záda, křivou páteř nebo trpí bolestmi hlavy. Filipová však upozornila, že lví podíl na dětských problémech se zády má také fakt, že děti nesportují.

Jak úspěšně zvládnout první dny ve škole

6. září 2009 v 16:15 Prvňáčci
U dětí se v prvních týdnech po nástupu do školy mohou objevovat potíže tělesného i psychického rázu: mohou být roztržité, zapomnětlivé a plačtivé; mohou mít tendenci chovat se způsobem, který je typický pro děti výrazně mladší; některé si začnou stěžovat na nejrůznější tělesné neduhy: ranní bolení bříška nebo hlavy. Objevují se i "skutečné" tělesné příznaky: zvracení, zvýšená teplota, které jsou v tomto případě charakteristickou tělesnou reakcí na zvýšenou psychickou zátěž. Tyto projevy jsou víceméně normální, pokud netrvají déle než prvních šest až osm týdnů po nástupu do školy. Přesto je v tomto případě třeba jednat s dítětem citlivě. Jeho potíže ani nebagatelizovat, ani nezveličovat.

Bolest bříška si můžete namalovat na papír jako ošklivého bubáka, který malinko trápí i vás, ale společnými silami jej určitě zvládnete.
Snažte se také minimalizovat ranní napětí: je-li vaše dítě pomalejší při oblékání, raději vstávejte o deset minut dříve, abyste se vyhnuli neustálému popohánění k většímu tempu. Pokuste se vytvořit příjemný ranní rituál: společná snídaně, nápoj v oblíbeném hrnečku, malé překvapení ukryté ve školní aktovce.

První den
Nejen pro první školní den - ačkoli v tomto případě dvojnásob - platí podle psychologů pravidlo bezstresového rána: každý prvňáček by se měl do školy těšit. Vyhněte se tomu, že svého předškoláka budete školou strašit.
I letmo pronesená poznámka z legrace: "Však počkej ve škole, tam teprve uvidíš, jak se má poslouchat!" může v hlavě šestiletého dítka způsobit náležitou paniku.
Škola by měla být prezentována jako sympatická instituce, kde se dítě naučí řadu nových dovedností a najde si tam kamarády.

Pravidelný režim
Základním pravidlem je rovnováha mezi prací a zábavou. Tak jako mnohý duševně pracující člověk volí pro svůj odpočinek práci na zahradě či sport, i dítě po psychicky namáhavém školním dni potřebuje dostatečné fyzické uvolnění - a vylítat se venku. K domácím úkolům by mělo zasednout odpočaté.
Příprava do školy by prvňáčkovi neměla trvat déle než půl hodiny. Je-li práce namáhavá a dítě se cítí unavené, je lepší úkol přerušit a vrátit se k němu později.
Důležité jsou i spánkové návyky. O prázdninách jsou děti obvykle zvyklé chodit večer později do postele a ráno si přispat. Vypozorujte proto, po kolika hodinách nočního spánku je vaše dítě skutečně svěží.
Délce spánku byste pak měli přizpůsobit dobu usínání. Je-li nutné, aby dítě vstávalo v sedm hodin, nemělo by usínat později než v devět večer. Šestileté děti totiž spávají obvykle 9 až 11 hodin. Nedostatek spánku, ale i "přespávání" mohou vést k denní únavě a výrazně snižovat výkonnost dítěte.
Dítě by v první třídě mělo především zažívat úspěch. Opakované selhávání vede ke ztrátě sebedůvěry a v pozdějších letech může být zdrojem výraznějších poruch chování.
Zlatým pravidlem pro boj se školním neúspěchem je zaměření na činnosti, v nichž se dítěti daří. Nepřetržité mechanické procvičování toho, co mu nejde, bude ničit a demotivovat nejen je, ale i vás. Máloco v dítěti vyvolá větší zoufalství než pohled na zklamané rodiče.

Dětský pokoj
Nástup do školy s sebou přináší i změny, jež se týkají pracovního místa prvňáčka: v dětském pokoji už nebudou dominovat hračky, ale psací stůl, židle a regály na učebnice.
Židle by měla splňovat parametry zdravého sezení, aby nedocházelo k deformacím páteře: měla by mít co nejvíce nastavitelných mechanismů; být otočná a na kolečkách umístěných na pěti ramenech; tvar zádové opěrky musí být anatomický s podporou bederní páteře; výška opěradla má dosahovat oblasti dolního úhlu lopatek.
Dítě musí mít pro psaní úkolů vyhovující psací stůl na světlém místě: pracovní plocha musí mít oblé hrany a nelesklý povrch (odraz světla nepříznivě ovlivňuje oči); výška pracovní plochy musí zachovat pravý úhel v loketních kloubech.

Jídelníček
V období nástupu do školy zažívá prvňáček období zvýšeného stresu. Strava dítěte by proto měla obsahovat více vitamínů skupiny B, jež blahodárně působí na nervovou soustavu. Vitamín C zase pomáhá dítěti odolávat infekcím.
Jídelníček by měl tedy zahrnovat především ovoce, listovou zeleninu, brambory, oříšky, kuřecí maso, vejce a mléčné výrobky.
Podrážděnou nervovou soustavu uklidňuje také meduňka. Tato rostlinka napomáhá i klidnému spaní dítěte.

Užitečné rady
Denně se zajímejte o konkrétní školní práci.
Stanovte denní režim s pevnou dobou pro psaní domácích úkolů, hraní a usínání.
Dítě nepřetěžujte: nemělo by se věnovat přípravě na školu déle než půl hodiny v jednom kuse.
Povzbuzujte ho pochvalou
Najděte vhodnou náplň pro volný čas dítěte, ale nepřetěžujte je množstvím zájmových kroužků.

Autorka je psycholožka.
Eva Kneblová, Právo