Tvořte s dětmi, kreslete, malujte, fotografujte a můžete vyhrát řadu skvělých cen. Více zde...

Znakování s miminky je způsobem jak dítěti porozumět

10. dubna 2008 v 10:46 | Jak se domluvit s kojencem a batoletem, Grada, 2008 |  Výchova a péče o dítě
Každé malé dítě touží po komunikaci. Chce sdělovat své potřeby, přání, myšlenky, pocity i obavy a strachy. Dejte dítěti, které ještě neumí mluvit, prostředek, kterým s vámi může sdílet svůj jedinečný svět. Tím prostředkem je znakování s miminky. Komunikace prostřednictvím přirozených gest je vlastní dětem v kojeneckém (do 1 roku) a batolecím (od 1 do 3 let) věku, tedy ve věku, který odborníci označují i jako věk raný. Jsou to právě děti raného věku, které po komunikaci touží, ale ještě neovládají svá mluvidla, anebo je neovládají tak dobře, aby mohly používat obecně srozumitelnou formu komunikace mluvenou řečí. Vezměte v úvahu, že batole začíná se svým okolím komunikovat prvními slůvky kolem jednoho roku. Až kolem osmnácti měsíců se jeho schopnost produkce artikulované řeči zlepší natolik, že si můžete spolu začít povídat. Přirozená gesta ke komunikaci děti raného věku využívají o mnoho měsíců dříve. Pokud tato gesta rozvinete do funkčního komunikačního systému znakování s miminky, můžete si s dítětem začít povídat už když mu bude osm či devět (a někdy i méně) měsíců. To je o deset měsíců dřív, než kdybyste čekali na to, až si s dítětem popovídáte mluveným slovem. A deset měsíců v životě malého dítěte je opravdu nezanedbatelné období, ve kterém můžete podpořit a pozitivně ovlivnit jeho rozumový, pohybový i citový vývoj. Nezanedbatelná je i skutečnost, že český jazyk obsahuje mnoho dlouhých a artikulačně náročných slov, která děti dobře a srozumitelně vysloví až ve věku několika let. Než tato doba nastane, mohou pro slovo použít znak systému znakování s miminky.
Děti si vytvářejí komunikační gesta, ať je v tom podporujeme, či nikoli. Je to jim přirozený způsob komunikace dokud nezačnou ovládat svá mluvidla. Dospělí se ale tak moc soustředí na komunikaci mluvenou řečí, že nemluvené signály svých ratolestí nevnímají nebo přehlížejí. Nečekejte na první slovo. Začněte se svým dítětem komunikovat prostřednictvím znakování s miminky a budete překvapeni, co všechno vám váš maličký bude schopen sdělit.
Děti raného věku nejsou hloupé, jenom jim chybí prostředek, kterým to mohou v rovině komunikace svému okolí ukázat. Pokud dáte dítěti k dispozici systém znakování s miminky, najednou zjistíte, že vaše dítě registruje mnohem víc než byste na první pohled řekli. Můžete se s ním bavit o věcech, o kterých byste si s dítětem, které znaky nepoužívá, popovídali až za několik měsíců nebo dokonce i později. A to jenom proto, že ovládat mluvidla a produkovat artikulovanou řeč je náročné. Jazyk je nástrojem myšlení. Pasivní slovní zásoba dítěti umožňuje ve slovech myslet, ale aktivní vyjadřování se slovy přichází ve vztahu k myšlení vlastně pozdě.
Zkuste se zaměřit na nemluvený projev vašeho dítěte. Vnímejte pokusy svého maličkého o komunikaci (nejenom s vámi, ale i s jinými jemu blízkými lidmi nebo s dalšími členy domácnosti - pes, kočka, plyšová kravička, kachnička ve vaně). Všímejte si, jaké pohyby se po vás dítě snaží zopakovat. Využijte gesta, vyjádření prostřednictvím mimiky obličeje a pohybů celého těla, která se váš potomek snaží ke komunikaci použít. Vaše nemluvně s vámi totiž chce mluvit (komunikovat) a jenom čeká na to, až se komunikaci s ním otevřete.

Co je znak

Konkrétní znaky znakování s miminky vycházejí z přirozených gest vlastních dětem raného věku. Složka nemluvená zahrnuje mnoho výrazových prostředků, mezi které patří gesta, znaky, dále pak přirozená gesta dětí samotných, mimika obličeje a také pohyby celého těla. Znaková složka komunikačního systému znakování s miminky existuje v třírozměrném prostoru a je tedy vizuálně motorická (přijímáme ji očima a vytváříme ji pohyby rukou a celého těla).
Termín znak v systému znakování s miminky označuje jakýkoliv nemluvený projev:
  • kterým doprovází v komunikaci mluvené slovo ten, kdo již mluvenou řeč ovládá (rodič, starší sourozenec nebo jiná osoba blízká dítěti)
  • který ke komunikaci prostřednictvím systému znakování s miminky využívá malé dítě, které ještě neumí vůbec nebo dobře mluvit.

Skupiny znaků

Při komunikaci systémem znakování s miminky používáme znaky spolu s mluveným slovem. Znakování produkujeme celým tělem. Jednotlivé znaky můžeme rozdělit do čtyř skupin podle toho, jakým způsobem je předvádíme:
  1. Mimika obličeje
  2. Znaky produkované jednou rukou
  3. Znaky produkované oběma rukama
  4. Znaky produkované celým tělem

Jeden jediný správný znak neexistuje

Pro jednotlivé předměty, osoby, zvířata, činnosti a situace neexistuje v komunikačním systému znakování s miminky jedna jediná správná varianta. Je pouze na vašem dítěti a na vás jaké znaky spolu s mluveným slovem budete při komunikaci používat. Většina znaků systému znakování s miminky jsou znaky vizuálně motivované, a proto je pravděpodobné, že mnoho znaků, které budete používat vy, bude shodných (nebo podobných) s těmi, které používají ke komunikaci znakováním i jiné děti se svým okolím. Na druhou stranu je možné, že pro vaše dítě bude některý předmět nebo osoba či zvíře charakteristické něčím jiným než pro jiné dítě, které používá znakování.
Buďte tedy trpěliví. Naslouchejte řeči těla vašeho potomka. Odpovídejte na výzvy ke komunikaci, které k vám děťátko vysílá. Nechte se inspirovat jeho viděním světa: Některé dítě bude pro PSA používat znak poklepání na stehno, protože tak psa voláme k noze, jiné dítě bude vyplazovat jazyk, protože tak vidí dýchat psy v létě v parku, když se ochlazují a jiný kluk nebo holčička bude ručkami naznačovat pozici psích tlapek, když pes prosí o dobrotu.

Důležitá pravidla

Znakování s vaším dítětem by pro vás nemělo být břemenem, zátěží, povinností, něčím do čeho se musíte nutit. Učení se novým znakům by mělo být především zábavou pro dítě i pro vás. Přesto je třeba mít na paměti čtyři důležitá pravidla:
  1. Slovo musí být slyšet
  2. Znak musí být vidět
  3. Znak musí patřit k situaci
  4. Znaků musí být tak akorát

Na co se zaměřit

  • vnímejte neverbální sdělení vašeho dítěte
  • zvolte si znak
  • vystavujte dítě situacím, ve kterých můžete znak použít
  • buďte důslední
  • pozitivně reagujte na snahu dítěte znaky používat
  • zapojte do dobrodružství i další osoby blízké dítěti
  • vymýšlejte, upravujte, přizpůsobujte
  • buďte trpěliví

Od znaků ke slovům

V případě, že dítě znaky začíná nahrazovat mluvenými slovy, je také nutné respektovat určitá pravidla:
  • Volba je vždy na dítěti samém. Pokud chce pro konkrétní objekt používat přímo mluvené slovo, umožněte mu to.
  • Nahrazení znaku slovem by mělo být rozhodnutím vašeho dítěte.
  • Nenuťte dítě používat znak, který již v komunikaci využívat nechce. Pokud znak nechce produkovat, znamená to, že ho k úspěšné komunikaci nepotřebuje.
  • Je možné, že se dítě v nějaké situaci k použití znaku vrátí. Pokud se tak stane, respektujte to. Podobných situací bude ubývat a jednoho dne dítě nahradí znak mluveným slovem navždy.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Vlasta Vlasta | E-mail | 13. října 2008 v 22:15 | Reagovat

Výborné informace o problematice jsou na :

www.znakovani.cz

2 ALENA ALENA | E-mail | 19. listopadu 2008 v 13:58 | Reagovat

Také na www.znakovanisdetmi.cz

3 Tereza Tereza | 2. července 2009 v 14:17 | Reagovat

Podívejte se na www.znakovanismiminky.cz. Jsou to webovky autorky té knihy.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama